برنامه ریزی و کنترل تولید در زنجیره تامین
برنامه ریزی و کنترل تولید در زنجیره تامین
قیمت به ریال : 400,000
مؤلفان:
رابرت جکوبس/ ویلیام بری/ کلای وای بارک/ توماس ولمن
مترجم:
عباس شول
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان
کد کالا :
    مشخصات کلی
    فهرست مطالب
    فصل اول: بخش یک    
    برنامه‌ریزی و کنترل تولید   1
    تعریف سیستم MPC.. 2
    فعالیت‌های پشتیبانی MPC.. 2
    چارچوب سیستم MPC.. 3
    فعالیت‌های سیستم MPC.. 3
    انطباق سیستم MPC با نیازهای شرکت.. 7
    نمودار طبقه‌بندی MPC.. 8
    تکامل سیستم MPC.. 9
    تغییر جهان رقابتی.. 9
    واکنش به تغییرات.. 11
    نتیجه‌گیری.. 11
    تمرین‌ها 12
    بخش دو 
    برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP)  13
    ERP چیست؟. 14
    تعاریف سازگار و منطقی.. 14
    الزامات نرم‌افزار 15
    تصمیم‌گیری روتین (تکراری) 15
    انتخاب نرم‌افزار ERP.. 16
    چگونه ERP واحدهای عملیاتی را به یکدیگر مرتبط می‌کند؟. 16
    بخش مالی.. 17
    بخش تولید و پشتیبانی.. 19
    بخش فروش و بازاریابی.. 19
    بخش منابع انسانی.. 19
    نرم‌افزار سفارشی.. 20
    یکپارچه‌سازی داده‌ها 20
    چگونگی انطباق برنامه‌ریزی و کنترل تولید (MPC) با ERP. 21
    یک مثال ساده 21
    برنامه‌ریزی زنجیرهتأمین با استفاده از مدیریت زنجیرهتأمین شرکت mySAP.. 22
    اجرای زنجیرهتأمین با مدیریت زنجیرهتأمین شرکت mySAP.. 23
    همکاری در زنجیرهتأمین به وسیله مدیریت زنجیرهتأمین شرکت mySAP.. 23
    هماهنگی در زنجیرهتأمین به وسیله مدیریت زنجیره‌تأمین شرکت mySAP.. 24
    معیارهای عملکردی به منظور ارزیابی اثربخشی سیستم یکپارچه. 25
    رویکرد سیلوی کارکردی.. 26
    معیارهای زنجیرهتأمین یکپارچه. 27
    محاسبه چرخه زمانی نقدینگی به نقدینگی.. 30
    تجربه اجرای ERP. 32
    شرکت اِلی لیلی- استانداردهای عملکردی برای برتری در تولید. 32
    نتیجه‌گیری.. 35
    سؤالات.. 36
    تمرین‌ها 36
    فصل دوم  
    مدیریت تقاضا  39
    مدیریت تقاضا در سیستم‌های MPC.. 40
    مدیریت تقاضا و محیط MPC.. 42
    محيط توليد براي انبارش(MTS) 43
    محیط مونتاژ بر اساس سفارش (ATO) 44
    محیط تولید (مهندسی) بر اساس سفارش (MTO) 45
    ارتباط با سایر ماژول‏های MPC و مشتریان. 46
    برنامه‌ریزی فروش و عملیات.. 46
    سربرنامه تولید. 47
    ارتباط مداوم با مشتریان.. 48
    کاربرد اطلاعات در مدیریت تقاضا 49
    تولید بر اساس دانش.... 49
    جمع‌آوری و نظارت بر داده‌ها 50
    مدیریت روابط مشتری.. 51
    جریان برون‌مرزی محصول.. 51
    مدیریت تقاضا 52
    سازماندهی مدیریت تقاضا 52
    نظارت بر سیستم‌های مدیریت تقاضا 53
    توازن میان عرضه و تقاضا 53
    برنامه‌ریزی، پیش‌بینی و بازپُرسازی همکارانه. 54
    نُه گام مدل فرآیند CPFR.. 54
    گام‌های یک و دو در مدل CPFR.. 55
    طراحی مجدد فرآیند. 56
    گام‌های ۳تا ۹ مدل CPFR.. 58
    نتیجه‌گیری.. 60
    سؤالات.. 60
    فصل سوم  
    پیشبینی    61
    ارائه اطلاعات مناسب جهت پیش‌بینی.. 62
    پیشبینی برای برنامهریزی راهبردی کسب و کار 63
    پیشبینی برای برنامهریزی فروش و عملیات.. 63
    پیشبینی برای سربرنامه تولید و کنترل.. 64
    تکنیکهای تحلیل رگرسیون و تجزیه دورهای.. 64
    تجزیه سریهای زمانی.. 69
    نوسانات فصلی افزایشی.. 69
    نوسانات فصلی ضربی.. 69
    شاخص فصلی.. 70
    تجزیه با استفاده از رگرسیون حداقل مجذورات.. 73
    روش میانگین متحرک... 78
    روش هموارسازی نمایی (نمو هموار) 80
    ارزیابی پیشبینی.. 82
    کاربرد پیشبینیها 85
    ملاحظاتی برای ادغام پیشبینیها 85
    پیشبینی هرمی.. 86
    یکپارچهسازی اطلاعات بیرونی.. 89
    نتیجه‌گیری.. 89
    ·........................................................ پیشبینی منابع مختلف باید با برنامهها و محدودیتهای شرکت منطبق و سازگار باشد. 90
    سؤالات.. 90
    تمرین‌ها 90
    فصل چهارم  
    بخش یک    
    برنامهريزي فروش و عمليات    95
    برنامهريزي فروش و عمليات در شركت.. 95
    اصول برنامهريزي فروش و عمليات.. 96
    مديريت برنامهریزی فروش و عمليات.. 97
    برنامهريزي عمليات و سيستمهاي MPC.. 98
    مزايا 100
    فرآيند برنامهريزي فروش و عمليات.. 101
    فرآيند برنامهريزي فروش و عمليات ماهانه. 101
    ارائه برنامه فروش و عمليات.. 103
    موازنههای اساسی.. 108
    ارزیابی  اقتصادی گزینهها 114
    تعهدات مدیریتی جدید. 116
    نقش مدیریت عالی.. 116
    نقشهای عملکردی.. 116
    یکپارچه‌سازی برنامهریزی راهبردی.. 118
    کنترل برنامه عملیات.. 119
    نتیجهگیری.. 119
    تمرین‌ها 120
    بخش دو 
    مفاهیم پیشرفته در برنامهریزی فروش و عملیات    123
    رویکردهای برنامهریزی ریاضی.. 123
    برنامهریزی خطی.. 124
    برنامهریزی عدد صحیح مختلط.. 125
    مثال: شرکت لاون کین.. 128
    پیشینه شرکت لاون کین.. 128
    تصمیمگیری در خصوص مدل برنامهریزی.. 129
    مدل برنامهریزی خطی.. 129
    توسعه پارامترهای برنامهریزی.. 131
    حل مدل برنامهریزی خطی و درک نتایج.. 135
    موضوعات برنامهریزی فروش و عملیات.. 136
    استفاده از ابزار حل صفحه گسترده مایکروسافت... 137
    نتیجه‌گیری.. 140
    سؤالات.. 140
    تمرین‌ها 140
    فصل پنجم  
    سربرنامه تولید   143
    فعالیتهای سربرنامه تولید MPS. 143
    MPS، تعیین‌کننده میزان خروجی در آینده 144
    محیط کسب و کار برای MPS.. 145
    ارتباط با سایر فعالیتهای شرکت... 146
    تکنیکهای سربرنامه تولید. 147
    گزارش‏های زمانبندی شده 147
    گردش در طول زمان.. 149
    تعهددهی سفارش و موجودی برای تعهد (ATP) 151
    برنامهریزی در محیط مونتاژ بر اساس سفارش... 153
    ثبات سربرنامه تولید. 154
    تثبیت کردن و سدّ زمانی.. 155
    مدیریت MPS. 156
    MPS غیرواقع‌بینانه. 156
    نتیجه‌گیری.. 156
    سؤالات.. 157
    تمرین‌ها 157
    فصل ششم  
    برنامهريزي مواد مورد نياز (MRP)  161
    برنامهريزي مواد مورد نياز در برنامه‌ریزی و کنترل توليد. 161
    فرآيند ثبت.. 163
    ثبت اصلي MRP.. 163
    مثالي از لیست مواد. 166
    جبران زمان انتظار 169
    ارتباط بین ثبتهاي MRP.. 171
    مباحث فني.. 174
    تکرار پردازش... 174
    سيستمهاي پیوسته. 175
    تعیین اندازه انباشته. 175
    ذخيره احتياطي و زمان انتظار احتياطي.. 176
    کدگذاري سطح پايين.. 177
    سفارشهای برنامه‌ریزی شده 177
    قطعات یدکی.. 177
    افق برنامهريزي.. 178
    دريافتهاي زمانبندي شده در مقابل برنامه صدور سفارش... 178
    کاربرد سيستم MRP. 178
    برنامهریز MRP.. 179
    صدور سفارش... 179
    بررسي تخصيص و دسترس‌پذیری.. 180
    كدهاي استثناء 180
    برنامهريزي مجدد از پايين به بالا. 181
    خروجي يك سيستم MRP.. 182
    پويايي‌های سيستم. 183
    تراكنشها در طول يك دوره 183
    زمان‌بندي مجدد. 184
    پردازش تراكنش پيچيده 185
    نقصهاي فرآیندی.. 186
    نتيجهگيري.. 187
    سؤالات.. 187
    تمرین‌ها 188
    فصل هفتم  
    برنامه‌ریزی و مدیریت ظرفیت    195
    نقش برنامهریزی ظرفیت در سیستم‌های MPC.. 195
    سلسله مراتب تصمیمات برنامهریزی ظرفیت... 196
    ارتباط با دیگر ماژول‌های سیستم MPC.. 197
    تکنیک‌های برنامهریزی و کنترل ظرفیت.. 198
    برنامهریزی ظرفیت با استفاده از عوامل کلی (CPOF) 198
    لیست ظرفیت... 200
    شرح وضعیت منابع. 201
    برنامه‌ریزی نیازمندیهای ظرفیت (CRP) 205
    زمانبندی هم‌زمان ظرفیت و مواد. 206
    زمانبندی ظرفیت محدود. 207
    زمانبندی محدود با ساختارهای تولید: با استفاده از سیستمهای APS.. 209
    مديريت و برنامهريزي/ بهره‌برداری ظرفيت.. 212
    نظارت بر ظرفیت با كنترل ورودي/ خروجي.. 212
    كنترل ورودي/ خروجي.. 212
    مديريت ظرفيت گلوگاه 214
    برنامه‌ریزی ظرفیت در سیستم MPC.. 215
    انتخاب معیار برای ظرفيت... 216
    انتخاب يك تكنيك خاص.... 217
    كاربرد برنامه ظرفيت... 218
    نتیجهگیری.. 218
    سؤالات.. 219
    تمرین‌ها 219
    فصل هشتم  
    کنترل فعالیتهای تولیدی    221
    چارچوبی برای کنترل فعالیتهای تولیدی.. 221
    ارتباطات سیستم MPC.. 222
    ارتباطات بین MRP و PAC.. 223
    تأثیر تولید بهنگام بر PAC.. 223
    محیط شرکت... 224
    تکنیکهای کنترل فعالیتهای تولید. 224
    مفاهیم اساسی کنترل کف کارگاه 225
    مدیریت زمان انتظار 228
    نمودارهای گانت... 229
    قوانین اولویتبندی کارها 229
    سیستمهای نظریه محدودیت (TOC) 231
    مفاهیم اساسی سیستمهای TOC.. 231
    زمانبندی TOC.. 231
    بافرها 234
    TOC و اندازه انباشته. 235
    مدیریت زمانبندی TOC.. 236
    زمانبندی ایستگاه محدودیت (Drum) 236
    بهرهبرداری از ایستگاه محدودیت... 239
    زمانبندی (روپ)  ارسال مواد. 239
    مدیریت واکنشی موجودیهای موقت (بافر) 239
    افزایش ظرفیت ایستگاه محدودیت... 240
    TOC و چارچوب MPC.. 240
    مزایای TOC.. 240
    موضوعات کاربردی.. 241
    زمانبندی فروشنده و پیگیری.. 241
    اینترنت و زمانبندی فروشنده 241
    نتیجهگیری.. 243
    سؤالات.. 243
    تمرین‌ها 244
    فصل نهم  
    سیستم تولید بهنگام   247
    تولید بهنگام در برنامهریزی و کنترل تولید. 248
    عناصر اصلی تولید بهنگام. 248
    تأثیر تولید بهنگام بر برنامهریزی و کنترل تولید. 250
    کارخانه پنهان (هزینههای پنهان کارخانه) 251
    واحدهای سازنده تولید بهنگام در برنامهریزی و کنترل تولید. 252
    مثالي از JIT. 254
    سطحبندي توليد. 255
    سیستم کششی.. 257
    طراحی محصول.. 261
    طراحی فرآیند. 262
    مفاهیم لیست مواد. 263
    کاربردهای JIT. 264
    کانبان تک کارتی.. 264
    تویوتا 265
    سیستم کانبان تویوتا 266
    JIT غير تكراري.. 268
    ديدگاه ارتقاء خدمت‌دهی در توليد. 268
    سيستمهاي انعطافپذير. 268
    سيستمهاي ساده شده و اجرای يكنواخت و تكراري.. 269
    تولید بهنگام مشترک شرکتها 269
    مباني.. 270
    تأمين بهنگام با ارتباط قوی.. 270
    تأمين بهنگام با ارتباط ضعیف... 271
    هماهنگي درJIT  از طريق هسته‌ها 271
    درسها 272
    برنامهريزي و اجراي JIT.. 272
    كاربردهاي سيستمهاي اطلاعاتي.. 273
    برنامه‌ريزي و كنترل تولید. 273
    حفظ امتيازات.. 273
    مزایا و معایب... 274
    نتیجه‌گیری.. 274
    سؤالات.. 275
    تمرینها 275
    فصل دهم  
    برنامه‌ریزی نیازمندی‌های توزیع   277
    برنامه‌ریزی نیازمندی‌های توزیع در زنجیره‌تأمین.. 278
    ارتباط‌های سیستم DRP و MPC.. 279
    DRP و بازار 280
    DRP و مدیریت تقاضا 281
    DRP و سربرنامه تولید. 282
    فنون DRP. 283
    ثبت‌ها (گزارش‌ها)ی اصلی DRP.. 283
    نقطه سفارش فازبندی شده  (TPOP) 285
    ارتباط اطلاعات چندین انبار 286
    مدیریت تغییرات روزانه برنامه. 289
    ذخیره ایمنی در DRP.. 293
    ملاحظات مدیریتی مرتبط با DRP. 294
    یکپارچگی و جامعیت داده‌ها 294
    حمایت سازمانی.. 295
    حل مسأله. 297
    نتیجه‌گیری.. 300
    سؤالات.. 300
    تمرین‌ها 301
    فصل یازدهم  
    روش‌های کنترل موجودی نقطه سفارش     303
    مفاهیم اساسی.. 304
    تقاضای مستقل در مقایسه با تقاضای وابسته. 304
    نقش موجودی.. 305
    ملاحظات مدیریتی.. 306
    تعیین عملکرد سیستم موجودی.. 307
    ایجاد تغییر در مدیریت موجودی.. 308
    هزینه‌های مربوط به موجودی.. 308
    هزینه‌های آماده‌سازی سفارش... 308
    هزینه‌های نگهداری موجودی.. 309
    هزینه‌های کمبود و خدمت‌دهی به مشتری.. 309
    سایر هزینه‌های موجودی‌.. 310
    مدل مقدار اقتصادی سفارش... 311
    محاسبه EOQ... 312
    تصمیمات زمان‌بندی سفارش... 314
    استفاده از ذخیره ایمنی در شرایط عدمقطعیت... 314
    ذخیره ایمنی.. 315
    تعیین مقدار ذخیره ایمنی.. 316
    احتمال کمبود. 316
    سطح خدمت‌دهی به مشتری.. 317
    توزیع‌های پیوسته. 318
    معیار احتمال کمبود موجودی.. 318
    معیار خدمت‌دهی به مشتری.. 319
    عامل تصحیح دوره زمانی.. 321
    توزیع خطای پیش‌بینی.. 322
    مدیریت اقلام چندگانه. 323
    نتیجه‌گیری.. 324
    سؤالات.. 325
    تمرین‌ها 325
    فصل دوازدهم  
    راهبرد و طراحی سیستم MPC    329
    گزینه‌های طراحی MPC.. 329
    گزینه‌های سربرنامه تولید. 330
    گزینه‌های برنامه‌ریزی تفصیلی مواد. 332
    گزینه‌های سیستم کف کارگاهی.. 333
    انتخاب گزینه‌ها 335
    نیازمندی‌های بازار 335
    وظیفه تولید. 336
    طراحی فرآیند تولید. 337
    طراحی سیستم MPC.. 337
    گزینه‌های سربرنامه تولید. 338
    گزینه‌های برنامه‌ریزی مواد. 339
    گزینه‌های سیستم کف کارگاهی.. 340
    یکپارچه‌سازی MRP و JIT. 341
    نیاز به یکپارچه‌سازی.. 341
    تغییرات فیزیکیِ پشتیبان یکپارچه‌سازی.. 342
    نتیجه‌گیری.. 342
    سؤالات.. 343
    تمرین‌ها 343

    پیشگفتار مؤلفان
    کی از تغییرات عمده در محیط تولید، اجرای سیستم‌های "برنامه‌ریزی منابع شرکت[1]" است. امروزه در بسیاری از سازمان‌ها، سیستم‌های "برنامه‌‌ریزی و کنترل تولید[2]" در ERP ادغام شده‌اند. از طرفی به‌کارگیری MPC و ERP فرصت‌های زیادی را برای مدیریت اثر‌بخش ایجاد نموده‌اند. اگر چه یکپارچه‌سازی، مشکل و پیچیده به نظر می‌‌رسد؛ اما در حال حاضر، هیچ یک از فعالیت‌های MPC مانع نفوذ فراگیر سیستم‌های ERP نیست.
    نیازمندی‌های بازار، یک مسأله مهم در محیط رقابتی تولید است. قابلیت‌های تولید و انتظاراتِ مشتریان، بر دو عاملِ سرعت و تنوع، فشار زیادی وارد می‌نماید. مشتریان، خواهان محصولات سفارشی و دریافت هر چه سریع‌ترِ کالای مورد نیاز خود هستند. دلیل این موضوع، کوتاه شدن چرخه عمر محصول و نیز علایق شخصی مشتری است.
    جهانی‌سازی، تغییر عمده دیگری است که در ویراست‌های متوالی این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. امروزه حتی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در سرتاسر جهان، تسهیلات تولیدی یا شعبه‌هایی در کشور‌های متعدد دارند. در برخی موارد، تسهیلات شامل یک شبکه پیچیده و در مواردی شامل یک شرکت صرفاً تولیدی یا شعبه‌‌ای از یک شرکت تولیدی– بازاریابی است. در مواردی که سیستم‌های برنامه‌ریزی و کنترل اجرا می‌شوند، دسترسی جغرافیایی و تنوع محیط‌ها می‌تواند بنا بر ضرورت‌های زمانی، افزایشِ مداومی داشته باشد.
    همان‌طور که شرکت‌ها بر مزیت رقابتی‌شان تمرکز کرده‌اند، ارتباطات متقابلِ شرکت‌های تولیدی نیز تا حدی به عنوان پیامدی از بین‌المللی‌سازی کسب و کار و تا حدی به عنوان پاسخ به برون‌سپاری، افزایش یافته است. این بدین معنی است که امروزه شرکت‌ها با تأمین‌کنندگان و مشتریان خود ادغام شده‌­اند. این موضوع سبب شده وجود مدیریت شبکه‌ها و زنجیره‌های تأمین بسیار پیچیده ضروری باشد. در برخی موارد شرکت‌ها در این شبکه‌های تأمین، خودشان را در رقابت با مشتریان و تأمین‌کنندگان می‌بینند؛ در حالی که به طور هم‌زمان تلاش می‌نمایند تا روابط سودمند دوطرفه را برای برخی قسمت‌های خط تولید خود توسعه دهند. شرکت‌ها به طور فزاینده­ای ترکیبی از بازارهای تولیدی و مصرف‌کننده را دارند و به کانال‌های ارتباطی مختلفی نیاز دارند؛ که این امر، به نوبه خود، روابط تولیدی را پیچیده‌تر می‌نماید. چنین روابطی در سیستم MPC شرکت مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
    شرح ویرایش ششم (2011)
    این ویرایش به معرفی سیر تکاملی مطالب کتاب می‌پردازد. از ویرایش اول این کتاب، چاپ 1984، تاکنون تکنیک‌ها و مفاهیم بسیاری به کتاب افزوده‌ایم. بیشتر این مفاهیم درحوزه سیستم‌‌های ERP است؛ بنابراین، در این ویرایش، به­طور مختصر ایده‌های پایه‌ای (اصلی) را ارائه می‌دهیم. از آنجا که بسیاری از خوانندگان این کتاب، دانشجویان هستند و دانشجویان علاقه‌مند به یادگیری مطالب مختصر با مثال‌های روشن هستند؛ بنابراین مباحثِ تحقیق محور، از ویرایش‌های قبلی حذف شده است. همچنین بعضی از ایده‌هایی که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، حذف و ایده‌های جدیدی جایگزین شده که بیشترین کاربرد را دارند.
    هشت فصل اول این کتاب شامل متن کاملی از برنامه‌ریزی و کنترل تولید است. این کتاب در ویرایش‌های قبلی نیز کامل و جامع‌ بود. با وجود این، خلاصه نمودن مطالب نیز به همان اندازه معقول و صحیح به نظر می‌‌رسد. در استفاده از اصطلاحات دقّت شده است تا برای خواننده مبهم نباشد. برای محقق شدن این امر از واژه‌های تخصصی کمترین استفاده و از واژه‌های عمومی بیشترین استفاده شده است. اصطلاحات و سازماندهی مطالب بر اساس استاندارد‌های " انستیتوی مدیریت عملیات[3]" صورت گرفته است.
    در چهار فصل آخر، تمرکز بر ارائه مطالب در مورد یکپارچگی تولید و زنجیره‌تأمین است. به دیگر سخن، در این فصول تأکید روی مفاهیم و تکنیک‌‌های پایه‌ای است که در قالب روشی ارائه شده که نشان دهد مفاهیم یکپارچگی، چگونه در سیستم‌های ERP به کار می‌روند. یکپارچه‌سازی MPC با وظایف انبارداری و لجستیک، زیاد زمان­بر نیست. سرعت و کارایی، نیازمند یکپارچگی این فعالیت‌ها با در نظر گرفتن حداقل موجودی است. بازپُرسازی انبار، عموماً از طریق برون‌سپاری صورت می‌گیرد و از فعالیت‌های بارگیری و انبارداری تشکیل می‌شود که زنجیره‌تأمین پیچیدهِ تقاضا محور را در سیستم MPC جای می‌دهد.
    بحث این است که متخصصانِ زنجیره‌تأمین، در آینده نیازمند درک عمیق مطالب این کتاب هستند؛ همان‌طور که یک حسابدار حرفه‌ای باید از اصول دارایی‌ها، بدهی‌ها، ترازنامه، صورت‌حساب سود و زیان و داده‌های مربوط به تراکنش‌های سیستم حسابداری آگاه باشد؛ یک متخصص حرفه‌ای زنجیره‌تأمین نیز باید با مجموعه تکنیک‌ها و مفاهیم پایه‌ای آشنا باشد. برنامه‌ریزی فروش و عملیات، سربرنامه تولید، برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز و برنامه‌ریزی نیازمندی‌های توزیع، از یک طرف با مشتریان و از طرف دیگر به منظور فراهم کردن مواد و موجودی‌ها با تأمین‌کنندگان در ارتباط هستند. روش‌های تحلیل رگرسیون، هموارسازی نمایی، کنترل موجودی جهت تعهددهی، برنامه‌ریزی مواد و نقطه سفارش مجدد؛ ابزار پشتیبانی تصمیم‌گیری منطقی در محدوده برنامه‌ریزی تولید و زنجیره‌تأمین محسوب می‌شوند.
    این کتاب به عنوان منبع ضروری برای دانشجویان مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی و مهندسی صنایع و نیز شاغلین حرفه‌ای (تجربی) طراحی شده است. محتوای آن یک چارچوب محکم و جامع، جهت توسعه و پیشرفت شرکت ارائه می‌دهد. هر شرکت تقاضای منحصربفردی دارد که به تأمین‌کنندگان تخصصی و نیازمندی‌های بازار بستگی دارد. مزایای رقابتی پایدار از یک رویکرد نوآورانه در چگونگی اداره مواد و موجودی حاصل می‌شود. درکِ عمیقِ مفاهیم کلیدی، برای سازمان‌‌دهی و اجرای سیستم‌های برنامه‌ریزی مواد و موجودی زنجیره‌تأمین ضروری است. این کتاب نیز، جهت چنین درکی سامان‌دهی شده است.
    رابرت جکوبس، ویلیام بری، کلای وای بارک، توماس ولمن
    2011
     پیشگفتار مترجم
    در عصر پیشرفت سریع و تغییرات پرشتاب محیطی، به منظور دستیابی به کارایی و اثربخشی بیشتر، آگاهی سازمان‌ها از تحولات و رویکردهای نوین ضرورت فراوانی دارد. همچنین کسب توانمندی­های رقابتی در جهان امروز به یکی از چالش­های اساسی کشورهای مختلف در سطح بین­المللی تبدیل شده است؛ به طوری که حساسیت نسبت به نیاز مشتریان و بررسی مداوم سلیقه‌های آنان، پاسخگویی و نوآوری، کیفیت بالای محصولات تولیدی و همچنین خدمات­رسانی را از توان شرکت خارج کرده است. بنابراین، نیاز شدید به همکاری شرکت­ها و سازمان­های مرتبط با تولید محصول خاص و یکپارچه­سازی و هماهنگی بین آن­ها بیشتر از پیش در عرصه رقابتی بازار احساس می‌شود. "زنجیره‌تأمین" یکی از گزینه‌های موفق در پاسخگویی به این نیاز محسوب می‌شود؛ زنجیره‌تأمین، همه فعالیت­های مرتبط با جریان و انتقال کالاها را از مرحله مواد خام تا مصرف محصول توسط مصرف‌کننده شامل می‌شود و "مدیریت زنجیره‌تأمین" در برگیرنده این فعالیت­ها به صورت یکپارچه است که از طریق آن‌ها، محصولات، خدمات و اطلاعاتی را تأمین می‌نماید که برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
          در راستای اجرای فلسفه مدیریت زنجیره‌تأمین، ابزارها و تکنیک‌های زیادی نقش دارند. متخصصان زنجیره‌تأمین در آینده نیازمند درک عمیق چنین تکنیک‌ها و مفاهیم اساسی مدیریت زنجیره‌تأمین هستند. همان‌طور که یک حسابدار حرفه‌ای باید از اصول دارایی‌ها، بدهی‌ها، ترازنامه، صورت‌حساب سود و زیان و داده‌های مربوط به تراکنش‌های سیستم حسابداری آگاه باشد؛ یک متخصص حرفه‌ای زنجیره‌تأمین نیز باید با مجموعه تکنیک‌ها و مفاهیم پایه‌ای زنجیره‌تأمین آشنا باشد؛ به عبارتی دیگر برنامه‌ریزی فروش و عملیات، سربرنامه تولید، برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز و برنامه‌ریزی نیازمندی‌های توزیع، از یک طرف با مشتریان و از طرف دیگر به منظور فراهم کردن مواد و موجودی‌ها با تأمین‌کنندگان در ارتباط هستند. روش‌های تحلیل رگرسیون، هموارسازی نمایی، کنترل موجودی جهت تعهددهی، برنامه‌ریزی مواد و نقطه سفارش مجدد؛ ابزار پشتیبانی تصمیم‌گیری منطقی در محدوده برنامه‌ریزی و کنترل تولید در زنجیره‌تأمین محسوب می‌شوند.
     در راستای معرفی موضوعات مذکور به جامعه علمی- تحقیقاتی و صنعتی- خدماتی کشورمان، انجام ترجمه کتب اصیل راهی مناسب به نظر رسید. کتاب حاضر اثر جامع و کم نظیری در زمینه برنامه‌ریزی و تولید در زنجیره‌تأمین است و یک منبع مفید برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های مهندسی صنایع، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی می‌باشد. همچنین منبع ارزشمندی برای مدیران سازمان‌های تولیدی و خدماتی محسوب می‌شود. از این‌رو تصمیم به ترجمه این اثر ارزشمند گرفتم تا گامی در راستای ترویج بیشتر این موضوع در بین پژوهشگران ایرانی برداشته باشم. در برگردان کتاب سعی شده است تا ضمن امانت‌داری، متنی روان در اختیار خواننده قرار گیرد. این کتاب شامل دوازده فصل است. در هشت فصل اول مجموعه کاملی از مباحث برنامه‌ریزی و کنترل تولید مطرح می‌شود و در چهار فصل آخر چگونگی یکپارچه‌سازی تولید با زنجیره‌تأمین ارائه می‌گردد.
    در پایان از تمامی افرادی که به نحوی در برگردان این اثر من را یاری نمودند، به ویژه خانم دکتر زهرا غریب‌حسینی که ویراستاری این کتاب را بر عهده داشتند و نیز مسئولین و کارکنان حوزه معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان سپاسگزارم.  
    عباس شول
    زمستان 1397
    shoul@vru.ac.ir
     

     
    مشخصات فنی
    نظرات کاربران

    نام و نام خانوادگی :
    ایمیل :
    * متن کامنت :
     

    پرسش و پاسخ
    * نام و نام خانوادگی :
    * ایمیل :
    تلفن :
    * پرسش :

    خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
    5/10 (تعداد آرا 1 نفر )